Kilka pomysłów na dietę wzmacniającą odporność zimą

Jesień i zima to okres mrozów, bakterii, które osłabiają układ odpornościowy ludzi. Dobra kondycja i samopoczucie, może nie wystarczyć na uniknięcie infekcji. W porze zimowej szczególnie podatne na infekcje są najmłodsi oraz starzy ludzie. Co warto jeść w zimie aby wzmocnić układ odpornościowy swój i naszych bliskich? Polecamy lekturę.


Pierwszy posiłek

W okresie letnim najczęściej brak jest ochoty na zjedzenie ciepłego śniadania. W okresie zimowym jest to bardzo istotna rzecz, to uchroni nas przed wirusami. Super propozycją na zimowe śniadanie jest omlet i warzywa, które są właśnie kluczowe w diecie zimą. Warzywa to witaminy do wzmocnienia układu odpornościowego.

Owsianka i miód

Drugą, świetną alternatywą na zimowy, pierwszy posiłek jest zjedzenie owsianki na mleku, z dodatkiem, owoców i miodu. Miód zawiera acetylocholinę, która korzystnie reguluje ciśnienie i wzmacnia krążenie, przez co ciało będzie odporne na panujący na zewnątrz mróz. Miód działa przeciwzapalnie, wspomaga rozwój umysłowy i oczyszcza organizm.

owsianka-dieta

Kanapki na szybko

Niektórzy mają czas na szybkie śniadanie. Ekstra opcją jest przygotowanie ekspresowych kanapek z pieczywa razowego lub grahamek – radzi dietetyk Janina Jóźwik z http://geno-med.pl. Takie pieczywo jest bogate w kwas foliowy, żelazo i witaminy z grupy B. Kanapki możemy obłożyć sałatą lub niskotłuszczowym serem żółtym, a wierzch uzupełnić pomidorem, szczypiorkiem czy ogórkiem. Tego typu posiłek na pewno da nam dużo sił.

Kluczowym składnikiem pierwszego posiłku jest picie. Jeśli rano przygotowaliśmy kanapki, -powinniśmy pamiętać, żeby zrobić sobie rozgrzewający napój. Niezłym rozwiązaniem jest ciepła herbata z cytryną.

Dieta zimą

Kiszona kapusta oraz ogórki to naturalny priobiotyk. Posiadają wiele witamin i soli mineralnych, przez co istotnie wzmacniają naszą odporność. Warzywa te są wspaniałym źródłem witaminy C, B6, B12, żelaza. Podczas zakupów kiszonych ogórków, sprawdź czy nie są kwaszone. Taka żywność jest zwyczajnie zalewana octem, nie ma tu fermentacji i może to niekorzystnie wpłynąć na nasze zdrowie. Sprawdzonym sposobem jest przygotowanie własnych przetworów na zimę. Dzięki temu jest gwarancja, że nie ma tu chemii i są one w 100 % naturalne.

Produkty fermentowane

Produkty fermentowane czyli maślanka, jogurt naturalny zawierają dobre bakterie probiotyczne. Rozbudowują florę bakteryjną i działają przeciwwirusowo. Powinniśmy unikać kupna produktów smakowych. Korzystniejszym rozwiązaniem są własne dodatki owoców, czy miodu do kefirów naturalnych.

Źródło cynku

Kopalnią cynku są orzechy, poprawiające odporność a także witaminy E która to działa antyoksydacyjnie. Witamina E wpływa na wygląd włosów, paznokci. Oba orzechy włoskie jak i laskowe dostarczają nienasycone kwasy tłuszczowe. Regulują one metabolizm, zapobiegają odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Mitem jest, że przez orzechy się tyje. Świetnie poprawiają koncentrację, obniżają poziom cukru w naszej krwi a także działają antydepresyjnie. Testy udowodniły, że osoby jadające regularnie orzechy są odporne na choroby serca.

Warzywa korzeniowe

Warzywa korzeniowe takie jak marchew, seler, ziemniaki, rzodkiew mają substancje odżywcze, minerały i witaminy jak żelazo, wapń, magnez i witamina C, które są niezbędne w zimowej diecie. Poprawiają one naszą odporność na zachorowania. Znakomitą możliwością jedzenia warzyw korzeniowych jest tez imbir, który oczyszcza nasz organizm z toksyn oraz ułatwia trawienie. Warto go dodać do gorącej herbaty czy przyprawić nim potrawy.

Owoce

Owoce takie jak jabłka i cytrusy, obowiązkowo powinny znaleźć się w naszej diecie. Jabłka mają masę witamin i posiadają właściwości przeciwzapalne. Cytrusy to megadawka witaminy C oraz antyoksydantów, które zapobiegają infekcjom. Pamiętajmy aby przed spożyciem, starannie umyć je w gorącej wodzie. Mogą być one spryskiwane środkami ochrony roślin, szkodliwymi dla człowieka. Istnieją również specjalne płyny przeznaczone do mycia owoców.

owoce-dieta

Zalety czosnku

Do zwalczania wirusów i bakterii najskuteczniejszy jest czosnek. Jest naturalnym antybiotykiem, ma związki flawonoidowe, aminokwasy, witaminy B2, C, sole mineralne jak potas, magnez. Czosnek ma właściwości podobne do aspiryny. Skutecznie zapobiega infekcjom, obniża gorączkę, udrażnia drogi oddechowe. W naszej diecie zimowej powinniśmy znaleźć miejsce dla czosnku. Szczególnie ten surowy jest sprawdzoną ochroną organizmu.

You may also like