Skuteczne odchudzanie czyli męki z dietą

Zbliża się lato i wiele osób podejmuje próbę schudnięcia tak by latem dobrze wyglądać na plaży. To główna motywacja jeśli chodzi o dietę. Oczywiście są też kwestie zdrowotne (dieta w chorobie), ale jednak to właśnie chęć walki z dodatkowymi kilogramami pcha ludzi do zmiany odżywiania. Jednak w wielu przypadkach próby schudnięcia kończą się niepowodzeniem. Zaczyna się szukanie innej diety i kolejne testowanie. Dlaczego tak się dzieje i jakie błędy są najczęściej popełniane?

Zbyt duża intensywność i efekt jojo

Przede wszystkim to jest główny problem u wielu osób, które wcześniej nie były nigdy na żadnej diecie. Postanawiają one schudnąć szybko, przez co przechodzą na wymagające diety. Co to oznacza? Oznacza to tyle, że drastycznie zmieniają swój sposób odżywiania się. Najczęściej wiąże się to ze znacznym obniżeniem spożywanych kalorii. Znamy przypadki, że odchudzające się osoby schodziły nawet do poniżej 1000 kalorii dziennie, gdzie wcześniej normalnie spożywali ponad 3000 – 4000 kalorii. Efekt? Był widoczny. Osoby chudły i były zadowolone z efektów, co było oczywiste, bo przecież organizm dostawał dużo mniej kalorii więc spalał tłuszcz. Nie da się jednak wytrzymać na takiej liczbie kalorii przez dłuższy czas. Gdy więc kończył się rygorystyczny etap i osoby jadły trochę więcej, organizm chciał jak najszybciej wrócić do poprzedniej postaci. I pojawiał się efekt jojo i dotychczasowe wyrzeczenia szły na marne.

Powodem jest właśnie zbyt gwałtowne przerzucanie się na nową dietę. To powinien być proces stopniowego obniżania kalorii oraz przyzwyczajania do tego organizmu.

Brak ruchu

Kolejnym bardzo częstym problemem jest przechodzenie na dietę, ale nie zmienianie swojego trybu życia. Nie ukrywajmy – większość z nas prowadzi obecnie siedzący tryb życia. Wiąże się to z tym, że większość obowiązków wykonujemy zza komputera lub innego siedzącego miejsca. To jedna z przyczyn otyłości. Właśnie brak ruchu powoduje, że spalamy mało kalorii. Aby mieć dobre efekty odchudzania, trzeba się więcej ruszać. Jest teraz wiele popularnych sportów, które może uprawiać każdy, nawet z małym doświadczeniem. Przykładowo nordic walking, bieganie. Gdy przejrzymy ofertę siłowni, to znajdziemy tam wiele zajęć dodatkowych jak aerobik, spinning, taniec itd. Dlatego człowiek może wybrać taką formę aktywności fizycznej, która będzie mu odpowiadać.

Problemem jest właśnie sama zmiana naszego nastawienia do wysiłku fizycznego. Początki nie są łatwe, ale po jakimś czasie można łatwo się przestawić. Przykład dobrego treningu na utratę zbędnych kilogramów widać na filmiku niżej:

Plus, tak jak wspomnieliśmy, połączenie aktywności fizycznej z dietą daje najlepsze rezultaty. Bez tego dieta może nie przynieść efektów, lub nie będą to takie efekty jakbyśmy oczekiwali.

Źle dobrana dieta

Jest bardzo wiele rodzajów różnych diet. Wszystkie oczywiście są reklamowane jako bardzo skuteczne. Pamiętajmy jednak że każdy człowiek jest inny. Mamy różne grupy krwi, różnie tolerujemy pewne rodzaje pokarmów. Dlatego ważne jest aby dieta była dobrana właściwie dla nas, bo to co działa w przypadku innych może nie zadziałać w naszym przypadku.

Jak zatem dobrać dietę idealną dla nas?

Na pewno ciekawą metodą jest dobór diety zależnej od grupy krwi. Naukowcy udowodnili, że osoby o danej grupie krwi mogą pewne rzeczy jeść bez obaw ale są też rzeczy, których powinni unikać. Pomocny tu może być dietetyk w wyborze najlepszej diety.

dna-w-genodiecie

Inną ciekawą alternatywą jest genodieta. Czym jest genodieta? W Polsce to nowość, ale szybko zdobywa popularność. Genodieta to dieta oparta na testach genetycznych. Wygląda to w ten sposób, że pobierany jest od nas wymaz DNA. Tenże wymaz jest wysyłany dalej do testów, które na podstawie DNA dają szczegółowe odpowiedzi odnośnie tolerancji i nietolerancji. Gdy wracają wyniki, na ich podstawie lekarz dietetyk układa nam dietę, która to właśnie będzie uwzględniać wyniki przeprowadzonych testów. Dzięki genodiecie mamy pewność, że będzie ona dobrana idealnie dla nas.

Koszt wykonania takich badań to około trzy tysiące złotych, natomiast jest to koszt ponoszony jednorazowo. Dzięki temu możemy przez resztę życia lepiej dobierać rzeczy które jemy – więcej o genodiecie i badaniach na stronie dieta-med.

Brak konsultacji z lekarzem

Kolejnym problemem ludzi, którzy chcą schudnąć są eksperymenty na samym sobie. Wiedza o diecie czerpana jest z magazynów o zdrowiu czy z internetu. Nie chodzi o to, że informacje tam są nierzetelne. Wręcz przeciwnie – dość łatwo można znaleźć bardzo dobre diety, ze szczegółowymi instrukcjami.

gabinet-lekarza

Problem jest jednak w tym, że jak zostało zaznaczone wcześniej, jesteśmy różni. Pewne diety nie mogą być stosowane przez osoby w określonym wieku czy chorujące na dane choroby.

Dlatego by mieć pewność, że dieta jest odpowiednio dobrana do naszych potrzeb, powinniśmy konsultować temat z dietetykiem. Dobry dietetyk dobierze dietę dobrą dla nas – dopasowaną do płci, wieku oraz stanu zdrowia. Dodatkowo będzie monitorował postępy i zalecał zmiany w diecie, tak by przyniosła ona oczekiwane rezultaty.

Nierealne oczekiwania

Ostatni ważny problem, z którym często się można spotkać podczas odchudzania. To nierealne oczekiwania co do efektów i przede wszystkim czasu w jakim te efekty mają być osiągnięte. Wiadomo, że każdy chce schudnąć jak najszybciej ale jak już wcześniej wspomnieliśmy jest to proces. Trzeba podejść do tematu na poważnie – dieta to nie chwilowa zmiana trybu życia. Dieta powinna być pilnowana stale.

Wnioski

Jak widać proces odchudzania wiąże się z wieloma kłopotami. Nie jest to łatwe. Natomiast schudnięcie jest absolutnie możliwe. Dość żeby wspomnieć o genodiecie czy dietach dobranych indywidualnie według grupy krwi. W kraju jest wielu wykwalifikowanych specjalistów dietetyków, którzy pomagają pacjentom osiągnąć wymarzone efekty.

You may also like