Achillesowa „pięta” biegaczy – zapalenie ścięgna Achillesa

rentgen ścięgno ahillesa

To jedno z najbardziej problematycznych zdarzeń, jeśli już mowa o kontuzjach. Nie tylko wśród biegaczy, generalnie u osób, które aktywnie i regularnie uprawiają sport. Gdy kontuzja się już pojawi, może wykluczyć z regularnego ćwiczenia czy biegania na dłuższy czas, więc jeśli chodzi o rangę urazu, jest to jeden z topowych.

ścięgno achillesa blizna

Co to właściwie jest?

 

W kończynie dolnej ścięgnem Achillesa nazywamy ścięgno piętowe. W nawiązaniu rzecz jasna do pięty Achillesowej, czyli największej słabości jednego z mitologicznych bohaterów. I rzeczywiście. To ścięgno – grube pasmo, które odpowiada za kompletne łączenie kości piętowej z mięśniami łydki. Gdy dojdzie już do uszkodzenia ścięgna, w drodze powikłań po urazie biegowym, może dojść do różnego rodzaju schorzeń. Wspólnym symptomem jednak, będzie ból ścięgna lub jego najbliższej okolicy. Nasilenie dolegliwości będziemy mogli obserwować na przykład przy próbie stawania na palce. Czasami urazowi ścięgna Achillesa będzie towarzyszyć obrzęk lub wystąpienie zgrubienia, a pod skórą wyczuwalne będzie tarcie.

 

Kto jest głównie narażony na ten uraz?

stopa

Przede wszystkim, gdy weźmiemy pod uwagę to jaką rolę pełnią w bieganiu mięśnie łydki, grupa największego ryzyka, która może się liczyć z tym urazem to osoby, które biegają po terenach z wzniesieniami. W szczególności u osób, które w znaczącym stopniu zwiększyły stopień intensywności przebiegu swojego treningu. Sprawność ścięgna w bezpośredni sposób powiązana jest ze sprawnością mięśni, które są z nim bezpośrednio połączone. Dlatego, jeśli na przykład mamy do czynienia ze słabą kondycją lub niedostatecznym poziomem rozciągnięcia mięśni łydki, trzeba szczególnie uważać.

ścięgno achillesa

Leczenie problemu

 

Jeśli chodzi o proces leczenia problemów ze ścięgnem Achillesa, przebiega ono w sposób dwuetapowy, tłumaczy ortopeda Jan Paradowski z Krakowa. Przede wszystkim, trzeba skonsultować się ze specjalistą – ortopedą. Będzie to podstawa do wstępnej oceny rangi urazu. Po drugie, należy poddać się badaniu ultrasonograficznemu, które z kolei dostarczy obrazu tego, w jakiej kondycji jest w danej chwili ścięgno Achillesa. W bardzo dużej części przypadków, trzeba ograniczyć intensywność biegania, na okres kilku tygodni. Czasem wystarczą dwa, czasem potrzebne będzie więcej niż miesiąc. Natomiast nie trzeba absolutnie całkowicie ryzykować z uprawiania aktywności. Trzeba po prostu przestawić się na lżejsze – na przykład pływanie. Warto podkreślić, że prostym i zarazem skutecznym sposobem na usprawnienie dochodzenia do zdrowia, będzie wykorzystanie w noszonym na co dzień obuwiu specjalnych wkładek, które odpowiadają za unoszenie pięty.

 

Wystąpienie urazu a bieganie

 

Tu wszystko zależy od intensywności szkód, jakie wiążą się z urazem tego ścięgna. W skrajnych przypadkach, jeżeli poziom uszkodzeń jest naprawdę znaczny, trzeba będzie zrezygnować z biegania nawet na 3-4 miesiące. Kluczowe, co jeszcze raz warto podkreślić, jest skonsultowanie się ze specjalistą. Im szybciej zostaną podjęte kroki w kierunku eliminacji tego ortopedycznego nieudogodnienia, tym większa szansa na sprawny i nieforsujący powrót do pełni formy oraz komfortu, jeżeli chodzi o proces codziennego poruszania się.

You may also like